تفاوت شیعه دوازده امامی با مسلمان های غیر شیعه
570 بازدید
تاریخ ارائه : 1/14/2014 4:13:00 PM
موضوع: ادیان و مذاهب

در این زمینه تفاوت و همچنین اشتراک فراوان است در کتاب اعتقاد ما ایه الله مکارم شیرازی نزدیک به هشتاد مورد اختلاف عقیدتی یا فقهی مطرح کرده است ولی ما در حد پاسخ به این سوال به طور کلی چند مورد را مطرح می کنیم.

1-روش فکری و اعتقادی شیعه روش تکاملی عقلی نقلی است به این صورت که اصول دین مثل اثبات خدا و صفات او و اصل نبوت و معاد را عقلی می داند یعنی فرد مسلمان باید از راه عقل به وجود خدا و یکتایی او و علم و قدرت او پی ببرد و لزوم رهبری الهی (نبی و امام) و وجود عالَمی برای پاداش و عقاب نیکو کاران و بدعملان را با عقل باور کند و پس از شناخت رهبر الهی از طریق معجزه می تواند آگاهی خود در مورد صفات خدا و نبوت و معاد را با تفکر در آیات قران و سخنان رهبر الهی(نبی یا امام) تکمیل نماید در این روش ابتدا عقل بر نقل مقدم است بر این اساس مطالب نقلی اعتقادی و سپس فقهی حتی امور تعبدی و اخلاقی دین نیز بر پایه عقل استوار است ولی با واسطه یعنی به برهان های عقلی که اصول عقاید بر آنها بنا شده است باز می گردد مانند مطالب دانش ریاضیات است. در حالی که روش فکری غیر شیعه در اعتقادات : اکثر غیر شیعه (از جمله وهابیان ) اهل حدیث هستند که به عقل ارزشی نمی دهند و عقاید را بر نقل استوار نموده اند که

مهترین اشکال آن این است که در این روش کافری که قران و حدیث را قبول ندارد از چه راهی می توان به دین اسلام دعوت نمود؟ علاوه بر آن قران و حدیث را با عقل باید فهم نمود به همین دلیل قران پی در پی انسان ها را به استفاده از عقل تشویق و از بی فکری و از ترک بکار گیری عقل مذمت می نماید. استفاده نکردن از عقل سبب شده است که در بعضی از مسائل اعتقادی دچار لغزش شده و توان دفاع فکری از عقاید خود را نداشته باشند لا اقل شاید سبب بعضی از ترورها و عمل های انتحاری گروه های سلفی نسبت به شیعه ناتوانی آنها در برابر منطق صحیح و استدلالی شیعه است. انسانی که در دفاع از افکار خود از استدلال قوی بر خوردار باشد هیچ گاه به فحاشی و تهمت و زدن یا کشتن رو نمی آورد. غیر شیعیانی که اهل حدیث نیستند مانند اشاعره و ماتریدیه روش تلفیقی عقلی نقلی دارند اینان به عقل توجه نموده اند اما متأسفانه نه در حدی که شایسته عقل است. لذا اشعریان حسن وقبح ذاتی عقلی را انکار و تکلیف بیش از حد توان را سزاوار بر خدا دانسته اند. از دید اینها اگر خداوند یزید را به بهشت و امام حسین را به دوزخ ببرد کاملا عادلانه است !! و... اما معتزله که عقل گرای افراطی بودند فعلا منقرض شده و وجود خارجی ندارند

2- بر اساس معیار فکری فوق، شیعه دوازده امامی، خدا را جسم نمی داند در حالی که همه وهابیان و جمعی از غیر وهابی ها خدا را جسم می دانند. براساس اعتقاد شیعه خداوند هرگز دیده نمی شود در حالی که بسیاری از غیر شیعه خدا را قابل دیدن می دانند! شیعه خدا را بی نیاز و مکان آفرین و زمان آفرین می داند نه مکان مند و زمانمند، در حالی که اهل حدیث و وهابی ها خدا را در مکانی به نام عرش جای داده اند! پس خدای آنها محتاج مکان است! و عرش مقدم بر خداست! شیعه کارهای خداوند را حکیمانه و او را عادل می داند در حالی که متأسفانه بعضی از غیر شیعه می گویند اگر خدا امام حسین را به دوزخ و یزید را به بهشت ببرد اشکال ندارد! شیعه همه انبیا و در رأس آنها پیامبر خاتم را در تمام عمر معصوم می دانند در حالی که بعضی عصمت پیامبران و پیامبر اعظم را زیر سوال برده اند!و..

3-شیعیان دوازده امامی فقه خود را از اهل بیت پیامبر می گیرند فقه شیعه متصل به رسول خدا است. سه نفر از اهل بیت مثل علی و حسن و حسین علیهم السلام در عصر پیامبر خدا حضور داشتند. نماز و روزه و وضو و حج و...حضرت را با چشم خود دیدند و از پیامبر شنیدند امام سجاد و امام باقر نیر(به عقیده غیر شیعه) از تابعین به حساب می آمدند که می توان احکام دین را از آنها اخذ نمود. اما پیشوایان مذاهب چهار گانه غیر شیعه در عصر پیامبر حضور نداشتند و از مادر متولد نشده بودند پیشگام آنها ابوحنیفه است که بیست سال پس از شهادت امام حسین ع در سال 80 ه ق متولد شد و در 150 فوت نمود و پس از او مالک سال 93 تولد و 179 فوت کرد و شافعی فاصله 146 تا150  به دنیا آمد و 204 فوت کرد احمد بن حنبل 164 به دنیا آمد و 241 فوت کرد. حال با توجه به این که زمامداران پس از رسول خدا نوشتن حدیث پیامبر خدا را ممنوع نموده بودند و این ممنوعیت تا سال 100 یعنی زمان عمر بن عبدالعزیز ادامه داشت. و در عمل از سال 150 حدیث در مکتب غیر شیعه نگاشته شد کدام فقه به فقه رسول خدا نزدیک تر است؟.

4- آیاتی در قران هست مثل آیه 59 نساء معروف به آیه اطاعت« يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُم‏ ...» در این آیه دستور پیروی از افرادی به نام اولی الامر آمده است، این پیروی در کنار پیروی از خدا و رسول قرار گرفته است که نشان می دهد اولی الامر هیچ گاه خلاف دستور خدا و رسول عمل نمی کنند یعنی این افراد معصوم هستند و در آیه 119 توبه معروف به صادقین «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقين‏ » در این آیه نمی فرماید مومنان راست بگویید اگر کسی راست نگوید مومن نیست بلکه می گوید ای مومنان با راستگویان باشید یعنی کسانی در بین امت در هر زمان هستند که راستگویی صفت ثابت آنها است و معصوم اند خداوند به مومنین دستور می دهد با این افراد باشید و آنها را پشتیبانی کنید در بیانات پیامبر خدا هم حدیثی به نام ثقلین داریم که پیامبر خدا مکرر همه مسلمین را به پیروی از قران و اهل بیت خود دعوت می کند تا گمراه نشوند این حدیث با سند های صحیح در کتاب های حدیثی شیعه و غیرشیعه آمده است و متواتر است. در این حدیث، ابو سعید خدری (صحابی پیامبر ص) گفت : فرستاده خدا درود و سلام بر او فرمود: من در بین شما چیزی را باقی می گذارم تا زمانی که پایبند آن باشید هرگز بعد من گمراه نمی شوید دو گرانبها (که) یکی بزرگتر از دیگری است کتاب خدا (که) ریسمانی کشیده شده از آسمان به زمین (است) و عترتم (یعنی) اهل بیتم آگاه باشید این دو از هم جدا نمی شوند تا این که در کنار حوض(کوثر) بر من وارد شوند.(  مسند احمد حدیث 11135 ) و حدیث ثقلین را ببینید در: صحیح مسلم جزء7 باب فضائل علی ص122 ح 6378 و 6381  سنن دارمی جزء 2ص524 ح3316 مسند ابی یعلی باب ابی سعید خدری ج2 ح1021 و1027 و1140 و...)

 احادیثی نیز از پیامبر خدا رسیده است که می گوید بعد از من دوازده خلیفه یا دوازده امیر که همه از بنی هاشم یا قریش هستند می آیند. در بین تمام مذاهب اسلامی تنها مذهبی که با دو آیه فوق و حدیث ثقلین و دوازده خلیفه منطبق است شیعه دوازده امامی است زیرا به وجود دوازده نفر رهبر معصوم که از اهل بیت نبی و جانشین حقیقی پیامبر خدا هستند اعتقاد دارد پس تنها مذهب حق است

 5- تنها مذهبی که از طریق سخنان اهل بیت پیامبر خدا به سنت پیامبر دست یافته و سنت پیامبر برای او ارزشمند است نه سنت یا سخن صحابه پیامبر، شیعه دوازده امامی است طلاق ثلاث در یک جلسه و جماعت خواندن نوافل ماه رمضان(موطا مالک ج1 باب ما جاء فی قیام رمضان ح3) و حذف حی علی خیر العمل (تفتازانی سنی ،درشرح مقاصد، ج 5 ص283 الخامس امام بعد الرسول..) و افزودن الصلاه خیر من النوم به اذان و منع نمودن گریه بر میت (معالم المدرستین ج2 ص378 )و ... را عمر مطرح کرد و شستن پاها در وضو به جای مسح و تمام خواندن نماز در سفر را عثمان و حذف بسم الله از ابتدای سوره حمد را معاویه ( شافعی، کتاب الام ص108 باب قرائت بعد التعویذ) در نماز مطرح کرد شیعه دوازده امامی خود را بر پیروی از سنت پیامبر مقید دانست و از هیچ یک از این سنت حاکمان پیروی نکرد. چون قانون گزاری فقط حق خدا و رسول است و هیچ کسی حق تغییر حلال و حرام خدا و رسول را ندارد.

6- از امتیازات شیعه دوازده امامی و دلیل حقانیت آنها این است که تمام عقاید و مسائل فقهی مورد اختلاف بین شیعه و پیروان زمامداران را هم می توانند از قران و منابع حدیثی خود ثابت نمایند و هم توان این را دارند که از روایاتی که در منابع حدیثی غیرشیعه است به اثبات برسانند و به آنها ثابت نمایند که اگر پایبند منابع حدیثی خودشان باشند نیز باید به حق بودن شیعه اقرار نمایند. برای این که این مطلب را باور کنید «شبهای پیشاور» و «المراجعات» «معالم المدرستین» و... را مطالعه نمایید.