حدیث متواترثقلین محور وحدت
114 بازدید
تاریخ ارائه : 1/14/2014 3:33:00 PM
موضوع: الهیات و معارف اسلامی

صهیونیست جهانی و سران کفر دشمن تمام مسلمین (با هر مذهبی) هستند. گفتگوی علمی پیروان مذاهب مختلف با یکدیگر و پرهیز از اهانت سبب شناخت بیشتر می شود و شناخت مناسب پیروان مذاهب از مبانی فکری یکدیگر، آنها را به هم نزدیک و توطئه دشمنان مسلمین را خنثی می کند. فحاشی نمودن و تهمت زدن اهانت است و ارائه دلیل و یا نمایاندن ضعف دلیل مقابل به دور از تعصب گفتگوی علمی است. گفتگوی علمی باید بر اساس مقبولات و مشترکات یکدیگر باشد یکی از روایاتی که در منابع مختلف حدیثی پیروان مذاهب مختلف با سند صحیح آمده است و به حد تواتر رسیده است حدیث معروف به حدیث ثقلین است. این حدیث با اسناد مختلف در منابع حدیثی شیعه وارد شده است. در منابع روایی برادران غیر شیعه نیز با سند صحیح و به حد تواتر موجود است آوردن تمام منابع و آدرس ها طولانی است ما بعض موارد را می آوریم تا کسانی که گفتگوی دینی دارند بتوانند آن را محور قرار دهند و بر اساس آن گفتگو نمایند       

متن حدیث:  أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ قَالَ:قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنِّي قَدْ تَرَكْتُ فِيكُمْ مَا إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِ لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي الثَّقَلَيْنِ أَحَدُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ الْآخَرِ كِتَابُ اللَّهِ حَبْلٌ مَمْدُودٌ مِنْ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ وَعِتْرَتِي أَهْلُ بَيْتِي أَلَا وَإِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ (  مسند احمد حدیث 11135  )

ترجمه: ابو سعید خدری (صحابی پیامبر ص) گفت : فرستاده خدا درود و سلام بر او فرمود: من در بین شما چیزی را باقی می گذارم تا زمانی که پایبند آن باشید هرگز بعد من گمراه نمی شوید دو گرانبها (که) یکی بزرگتر از دیگری است کتاب خدا (که) ریسمانی کشیده شده از آسمان به زمین (است) و عترتم (یعنی) اهل بیتم آگاه باشید این دو از هم جدا نمی شوند تا این که در کنار حوض(کوثر) بر من وارد شوند.

عبارت این حدیث از مسند احمد است. حدیث فوق را رسول خدا صلی الله علیه و آله و اصحابه الاخیار در زمان و مکان های مختلف بیان نموده اند و افراد مختلفی نیز آن را نقل نموده اند و تفاوت اندکی با هم دارند. مثلا در صحیح مسلم بعد از عترتی را ندارد و به جای آن سه مرتبه «اذکرکم فی اهل بیتی» دارد که نقل به معنی است. در حالی که منابع دیگر عبارت مسند احمد را دارد و یا در بعضی منابع دارد که پیامبر خدا هنگام بیان آن دو انگشت سبابه از دو دست خود را کنار هم قرار داد و فرمود اینگونه و سپس انگشت سبابه وسطی از دست راست خود را کنار هم قرار داد ( که کوتاه بلند است) و فرمود نه اینگونه . و در بعضی پیامبر خدا ص فرمود پس ببینید با این دو چگونه بر خورد می کنید؟   

. برای اطلاع فقط بعضی از منابع دیگر غیر شیعه که این حدیث را آورده اند ذکر می شود: صحیح مسلم جزء7 باب فضائل علی ص122 ح 6378 و 6381  سنن دارمی جزء 2ص524 ح3316 باب فضل من قراء القران، سنن کبری نسائی ج5 فضائل علی ص45 ح8148  و عباس بن عبدالمطلب ح8775 وباب قول النبی ص130 ح8464 ، صحیح ترمذی جزء 5 ص 663 ،  و مسند ابی یعلی باب ابی سعید خدری ج2 ح1021 و1027 و1140 و مسند عبدبن حمید /زید بن ارقم ح265  و مسند ابن ابی شیبه /ج2 ص32 ح514  وج10 ح 30704  السلسله الصحیحه /ج4 ص330 ح1750 و1761  معجم ابن عساکر ج1 ص43 ح68 وص494 ح1026 و ج2 ح1296 طبرانی در المعجم الکبیر/ج3 باب حسن بن علی ح 2681و 2682 و 2683 و3052 و ج5 باب زید بن ثابت ح4923 و باب زید بن ارقم ح4969 و4971 و4980 و 4981 و5025 و5028 و5040  وصحیح ابن خزیمه/جزء4ص62 ح2357 ، ومسند احمد حدیث های شماره : ح19285 /ح10681 و10707 و10779 و11135 و11147 و11561 و18508 و11131 و 19313  ،

 در منابع تفسیری: تفسیر فخر رازی، تفسیر روح المعانی ، تفسیر سمعانی، و نظم الدرر در تفسیر آیه 31 الرحمن ( سنفرغ لکم ایّهَ الثقلان) و ثعلبی و آلوسی و الکشف و البیان در تفسیر آیه 33 احزاب و ...

 از منابع تاریخی : تاریخ بغداد باب زای ج8ص442 ح4551  و تاریخ دمشق/باب زیدبن ارقم/ ج19ص258 و جزء 41  ص19 باب عقیل بن ابی طالب وجزء 42 ص220 و جزء 52 ص92 و سیر اعلام النبلاء ج9ص365 باب 118 یزید بن هارون و سیره امیر المومنین/ المبحث الثالث ج2 ص485 ، و السیرة الحلبیة/ حجة الوداع /جزء 3 ص336  و سیرة النبویة لابن کثیر جزء 4ص416  و سبل الهدی والرشاد فی  سیرة خیر العباد باب 4 فی اداب زیارته جزء 12 ص397 ...

حدیث فوق دو گونه دیگر نیز نقل شده است

الف : به جای ثقلین خلیفتین دارد که تفاوتی در معنی ایجاد نمی شود مثل المعجم الکبیر /باب زید بن ثابت/ ج5 ص153 ح4921  و مجمع الزوائد ج1 باب فی العمل بالکتاب والسنة ص413 ح784 و ج9 ص256 باب فضل اهل بیت ح 14957  و مسند احمد باب زید بن ثابت 20596 و 20667 و جزء 35 ص456 ح21578 و21654 و درالمنثور ج2 ص285 وتفسیر ثعلبی جزء 1 باب 130 ص483 و باب 33ص1807 و کنز العمال ج1ص172 الباب الثانی فی الاعتصام بالکتاب والسنه ح 870 و871 و872 و944 و945 و946 و947 و...

 ب: به جای «کتاب الله و عترتی» «کتاب الله و سنتی» آمده است این حدیث را امام مالك پیشوای مالکیان در کتاب «موطاء» خود بدون سند نقل كرده و در صواعق مرسل نقل شده و در سيره ابن هشام با سند ناقص آمده است در منابع جديد هم هر كس آورده مثل حاكم در مستدرك سند آن  کسانی هستند که سبب مخدوش شدن حدیث شده است

   بعضی حديث «عليكم بسنتي و سنة خلفاء الراشدين ....» را نیز مطرح می کنند متأسفانه این حدیث ضعیف است بخاري و مسلم آن را ناديده گرفته اند و نشان نقص در صحت آن است اما در سنن ابن ماجه و ترمذي و ابي داوود هم كه موجود است افرادي مثل بغية بن الوليد و وليد بن مُسلم و ثُور ناصبي و عبدالله بن علاء و اسماعيل بن بشير بن منصور وجود دارند كه همه دروغگو و نزد علماي رجال اهل سنت ضعيف هستند.

بیائیم بر اساس قران شیوه خردمندان را عمل نماییم سوره زمر آیه 18 :  الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ «همان كسانى كه سخنان را مى‏شنوند و از نيكوترين آنها پيروى مى‏كنند آنان كسانى هستند كه خدا هدايتشان كرده، و آنها خردمندانند.»

سید عباس طباطبایی فر