یا ابا صالح المهدی ادرکنا
63 بازدید
تاریخ ارائه : 1/13/2014 3:49:00 PM
موضوع: الهیات و معارف اسلامی

امام زمان درپانزدهم ماه شعبان سال 255 قمری در سامرا در خانه امام عسگری هنگام طلوع فجر از مادرش نرگس خاتون متولد شد بعد از شهادت پدر در سال 260 امامت ایشان شروع شد و تا سال 329 غیبت صغری بود یعنی نماینده خاص داشت . این مدت(74 سال) آمادگی مردم برای غیبت کبری را فراهم نمود و از آن به بعد غیبت کبری شروع شد نائب های حضرت در غیبت صغری: عثمان بن سعید و پس از او پسرش محمد بن عثمان تا سال 305 نائب بود و پس از مرگ ایشان حسین بن روح تا 326 نایب بود و بعد از مرگ حسین، علی بن محمد سمری نایب شد.

فایده امام غایب

اسحاق بن یعقوب برادر محمدبن یعقوب کلینی صاحب کافی است ایشان نامه ای به حضرت صاحب الامر می نویسد و در آن سوالات مختلفی را مطرح می نماید که حضرت پاسخ می دهد در بین پاسخ های حضرت آمده:

« اما وجهُ الانتفاعِ بی فی غیبتی فکالانتفاعِ بِالشَّمسِ اذا غیبَّها عنِ الاَبصارِ السحابُ»   اما چگونگی استفاده از من در غیبتم، همانند استفاده از خورشید است هنگامی که ابر ها آن را از دیدگان پنهان نگاه دارد. بحارج 53 ص181  و وسائل الشیعة ج 27 ح33424

خورشید منشاء حیات موجودات است حیات معنوی جامعه نیز از وجود امام است. مردم پی در پی منتظر اند خورشید از پشت ابر ها در آید امام عصر نیز چنین است. منکر وجود امام مانند منکر خورشید پشت ابر است. همانطور که ابر ها کاملا خورشید را نمی پوشانند و نور خورشید به زمینیان می رسد غیبت هم مانع کامل از بهره بردن از امام نیست. همان طور که دین دار و بی دین از خورشید استفاده می کنند برکات امام عصر هم همه را در بر می گیرد. همانطور که شعاع خورشید به اندازه روزنه ها و پنجره ها وارد اتاقها و محفل ها می شود بهره های مردم از امام عصر هم به اندازه قابلیت های آنان است.....

 مدیریت غایبانه

در توقیعی که از جانب حضرت برای  شیخ مفید صادر شده است : إنا غیرُ مُهمِلینَ لِمُراعاتِکُم ، وَ لَا نَاسِینَ لِذِکرکُم ، وَ لَولا ذَلِکَ لَنَزَلَ بِکُمُ اللأواءُ وَاصطَلَمَکُمُ الاَعداءُ» چهل حدیث حضرت مهدی  علی اصغر رضوانی ح 22  به نقل از بحار الانوار ج57 ص175 ح7 و احتجاج ج2

«ما در رسیدگی و سر پرستی شما کوتاهی و اهمال نکرده و یاد شما را از خاطر نبرده ایم که اگر جز این بود ، دشواری ها و مصیبت ها بر شما فرود می آمد و دشمنان، شما  را ریشه کن می نمودند .» به حق می توان گفت شکست ها و سر در گمی دشمنان اسلام در این زمان نیز از مصادیق این مدیریت غایبانه است؛ طالبان را خود پرورش دادند بلای جانشان شد؛ صدام راخود تقویت کردند گردنکشی کرد؛ او را ساقط کردند تا منافع بیشتر ببرند شیعیان قوی شدند. پس اگر ما دعا کنیم و از خدا بخواهیم و حضرت را واسطه قرار دهیم در امور شخصی و اجتماعی و بین المللی پیروز می شویم.

وظیفه همگان در این زمان

در همان توقیع به اسحاق بن یعقوب آمده است:

«اما الحوادثُ الواقعةُ فارجعوا فیها الی رُواةِ حدیثِنا فإنَّهم حجتی علیکُم و أنا حجةُ اللهِ عَلَیهم »

اما در رویداد های زمانه ،به راویان حدیث ما رجوع کنید.آنان حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر آنانم.

مراد از حوادث واقعه مسائل حلال و حرام نیست چون آنها بیان شده است مقصود رویداد های اجتماعی و بین المللی است که هر گروهی سخنی می گوید و مردم را به سویی می کشد و سبب از هم گسیختن انسجام مسلمین می شود حضرت در چنین شرایطی می فرماید از رواة حدیث پیروی کنید، رواة حدیث یعنی کسی که از سخنان اهل بیت سیراب شده است و مجتهد است، نه نقل کننده حدیث. و به عبارتی مقصود ولی فقیه است که در زمان غیبت نماینده حضرت است و به فرمان حضرت پیروی از او واجب است. ضمنا در سایه این وجوب پیروی، انسجام ملت نیز حفظ می شود. پس الان به فرمان حضرت بر همه ما واجب است که این تنها کشور شیعه را از آشوب و به هم ریختگی که دشمنان می خواهند حفظ نماییم.

قابل توجه همگان از جمله کسانی که می توانند کار گشای مردم باشند

حضرت در پیامی به حلیسی می فرماید:«مَن کانَ فِی حَاجةِ اللهِ کانَ اللهُ فِی حَاجتِهِ» هر کس به دنبال حاجت خداوند باشد، خداوند نیز دنبال کننده حاجات او خواهد بود و خواسته هایش را بر آورده خواهد ساخت .

طبیعی است خداوند محتاج به هیچ کس نیست پس حاجت خداوند یعنی بر آوردن حاجت مردم برای رضای خدا و انجام فرمان های خدا.

خداوندا ما را در راه بندگی خودت یاری کن، امام زمان را سلامت بدار، دل آن امام را از ما شاد و ما را از یاران او قرار ده و هدایتگر جهان را برسان.         سید عباس طبا طبایی